top of page
Mysterium-אמבר-רא---שפע.jpg

שאלת מרכז היקום היא מיינד פאק

במאה ה-16 העלו אנשים על המוקד בכיכר העיר רק כי הם העזו לטעון שכדור הארץ לא נמצא במרכז היקום.

היום כולנו יודעים אחרת אבל פעם פעם באירופה העתיקה והלבנה, הרבה אנשים האמינו שכדור הארץ נמצא במרכז היקום. זה מה שנקרא מודל גיאוצנטרי (שהאדמה נמצאת במרכז).


זה היה ממש הגיוני, כי מהפרספקטיבה שלנו בכדור הארץ זה באמת נראה ככה, בגלל זה התקבעה התפיסה שהשמש זורחת ושוקעת-כאילו היא זו שעושה את התנועה מסביב לאדמה. גדולי החכמים של העידן העתיק מתקופת אריסטו, שזה מאה שלישית לפנה״ס, תמכו במערכת הקוסמולוגית הזאת, לא היה להם טלסקופ אז הם נסתמכו על מראית עין והגיון צרוף.


כמה מאות שנים אחר כך, נולדה הכנסייה והחליטה שהארץ נמצאת במרכז של כל הדברים, מחשבה אחרת הייתה בגדר חילול קודש. אנחנו הכי חשובים, אלוהים אוהב אותנו ורק אותנו ועל כן שם אותנו במרכז היוניברס. לטעון אחרת היה מסוכן מאוד.


המהפכה התודעתית של העולם המודרני החלה באופן רשמי איפשהו במאה ה-16 עם התיאוריה ההליוצנטרית (שהשמש נמצאת במרכז) אחרי שכמה חכמים ניסו לבסס תאוריה שכזו, לבסוף איש הרנסאנס הנוצרי קופרניקוס הוא זה שצלף: לא השמש נעה בשמים אלא זו הארץ שמסתובבת.


אח"כ יש סיפור אפי על ג׳יורדנו ברונו האיטלקי שהיה כומר וחולם, הועלה על המוקד בכיכר העיר בשל חזיונותיו כשראה בעיניי רוחו אינספור גלקסיות ובמרכז כל אחת שמש. הוא היה נחשב הזוי וכופר ומת בשל חטאיו, למרות שהיה שם זהב בחזיונותיו.

והיה את גלילאו גליליי שסיים את חייו במעצר בית לאחר שהציץ עם הטלסקופ שלו וראה במו עיניו שאנחנו ממש אבל ממש לא מרכז היקום, אפילו לא מרכז הגלקסיה.


בהתחלה הכנסייה נאבקה עד מוות, אבל השינוי כבר התחיל לקרות. אחר כך זה היה מדרון חלקלק עבור המודל הגיאוצנטרי עד שכל העולם המודרני הבין סופית שהארץ אינה מרכז היוניברס. זו השמש שנמצאת במרכז מערכת השמש וכמונו יש כוכבי לכת נוספים שמסתוביים במסלול היקפי ממוגנטים לכוח הכבידה של השמש. אבל אפילו השמש שלנו היא לא מרכז היקום אלא חלק ממערך קוסמי עצום ובלתי נתפש.

כל זה לא רק קרה במסגרת המדע. יש להבנות האלו השפעה ברמה המטהפיזית. מה זה בעצם אומר להבין שאנחנו לא מרכז הקוסמוס? שאנחנו רק עוד גרם אחד, אמנם מיוחד במינו אבל לא יחיד, שמסתובב סביב שמש ונמצא במסלול קבוע, עונתי, מסודר? מה המשמעות של השמש עבורנו וכל כוכבי הלכת ושאר הכוכבים?


לתרבויות עתיקות בכלל לא היה את האישיו הזה. הם לא היו צריכים לעבור את כל השגעת הזאת פשוט ראו את היופי של הבריאה וברכו על קדושה בכל פינה. האנימיסטים הבינו שכדור הארץ על כל יושביו נמצאים כחלק ממערך קוסמי נרחב ופנים רבות לו וכולם משמעותיים ואדירים ובעלי עוצמה. והם הבינו שיש משהו מיסתורי בדרך שבה גרמי השמים משחקים עם כדור הארץ וביססו קוסמולוגיות מפוארות ומפורטות על כך.

אז בחזרה להתחלה, למה שאלת מרכז היקום היא מיינד פאק?

*לצערי אין לי קרדיט לתמונה הנהדרת




bottom of page